Skąd firmy rodzinne biorą siłę i potencjał rozwoju?

Jakie zagrożenia wynikają z rodzinnego charakteru firm?

Jaki wpływ na wybory strategiczne mają wartości i jak można je odkodować?

Stawka strategie rozwoju okładkaWszystkim, którzy chcą się tego dowiedzieć, polecamy książkę „Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych”.
Autorzy: prof. Peter May, dr Adrianna Lewandowska

Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Książka „Stawka większa niż biznes. Strategie rozwoju firm rodzinnych” przeznaczona jest głównie dla właścicieli firm rodzinnych. Ma na celu zainspirowanie ich do doskonalenia tych kompetencji zarządczych, które pozwolą zwiększyć szansę długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa.

Prowadzenie firmy rodzinnej jest wielką sztuką, ale też wielką szansą. Przedsiębiorstwa rodzinne mają ogromny wkład w tworzenie nowych miejsc pracy, w kształcenie zawodowe, wpływają na eksport i rozwój gospodarki narodowej. Są uosobieniem „kapitalizmu z ludzką twarzą”: opłacalnego ekonomicznie i odpowiedzialnego społecznie. Styk biznesu i rodziny prowadzi jednak do szczególnych zależności. Rodzina może być albo największą wartością przedsiębiorstwa, albo jego największym problemem. Dlatego świadomość zachodzących w przedsiębiorstwie interakcji oraz uwzględnienie ich w procesie budowy strategii i przy podejmowaniu bieżących decyzji może przyczynić się do uniknięcia klasycznych błędów zarządzania i osiągnięcia sukcesu ekonomicznego.

Autorzy odpowiadają na niezwykle ważne pytania:

Skąd biorą się siła i potencjał rozwoju firm rodzinnych?

Jakie zagrożenia wynikają z rodzinnego charakteru firm?

Jaki wpływ na wybory strategiczne mają wartości i jak można je odkodować?

Co jest ważne w definiowaniu przewagi konkurencyjnej firmy?

Jak przekładać plany na biznesową codzienność i jak wzmacniać strategię?

ZAMÓW



„Doskonała pozycja nie tylko dla właścicieli firm rodzinnych, ale również dla menedżerów, którzy w swej codziennej praktyce zarządzania przykładają dużą wagę do zachowania najwyższych standardów etycznych i moralnych. Książka zawiera praktyczne wskazówki, jak zarządzać firmą, aby odnosiła sukcesy przez dziesięciolecia”.

Marcin Ochnik, Członek Zarządu firmy rodzinnej OCHNIK Sp. z o.o.

 



„Książka w sposób prosty, ale jednoznaczny porusza newralgiczne problemy, jakie mogą pojawić się w rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego. Jednocześnie zawiera praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania nimi: ukazuje wagę ustanowienia efektywnego ładu korporacyjnego, odpowiedniego wdrażania strategii, omawia wykorzystanie narzędzi pomocnych w zarządzaniu profesjonalnymi systemami. Stanowi źródło inspiracji dla firm rodzinnych”.

Krzysztof Madelski, Prezes zarządu ds. marketingu, współwłaściciel firmy rodzinnej YES Biżuteria Sp. z o.o.

 



„Przeważająca większość przedsiębiorstw działających w normalnej gospodarce rynkowej to firmy rodzinne. Są to zazwyczaj firmy o najsilniejszych tradycjach i najdłuższej historii; na przykład pewien rodzinny hotel w Japonii działa nieprzerwanie od 1300 lat. Co stanowi o sile firm rodzinnych? Jak budować ich strategie działania? Warto przeczytać tę książkę, aby lepiej to zrozumieć”.

prof. dr hab. Witold M. Orłowski, Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej

 



„W rozmowach, które przeprowadziłem z przedstawicielami firm rodzinnych, wskazywali oni, jak niezwykle istotne jest, aby na pewnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa opracować jasne zasady zarządzania firmą oraz podziału praw i obowiązków pomiędzy członkami rodziny. Jeśli chcemy zachować ciągłość biznesu i zadbać o interesy rodziny, trzeba ten proces zaplanować i krok po kroku wdrożyć. Tym bardziej cieszy fakt pojawienia się publikacji, która podkreśla wieloaspektowość i różnorodność wyzwań i możliwości, jakie stoją przed firmami rodzinnymi, oraz stanowi zbiór praktycznych wskazówek dla ich właścicieli. Mam nadzieję, że książka ta zyska szerokie grono odbiorców”.

Piotr Wyszogrodzki, Partner w PwC zarządzający praktyką polskich firm prywatnych



„Książek o firmach rodzinnych nie ma wiele, ani na świecie, ani tym bardziej w Polsce. Dobrze więc, ze ukazała się kolejna, bowiem ponad półtora miliona polskich firm rodzinnych potrzebuje profesjonalnych drogowskazów do swojego rozwoju.

Książkę Adrianny i Petera przeczytałem prawie jednym tchem, bo ujęło mnie ich zrozumienie dla fundamentów firmy rodzinnej, jakimi są jej wartości. To właśnie te wartości pozwalają firmom rodzinnym przechodzić przez światowe kryzysy liczniej niż firmom nierodzinnym. To one stanowią o ich sile i zdolności do przekazywania firmy z pokolenia na pokolenie. Oto kilka cytatów: „Pracownik, który w firmie będzie traktowany jak człowiek, a nie jak pozycja kosztowa, odwdzięczy się lojalnością za okazany szacunek”. „Podstawę sukcesu stanowi zaufanie”. … firma rodzinna to przedsiębiorstwo, w którym wartości rodziny właścicielskiej wpływają na kreowanie wartości biznesu.”

Autorzy zwracają też uwagę na związane z rodzinnością firmy aspekty emocjonalne: „Każdy, kto chce skutecznie budować pozycję firmy rodzinnej, której właścicielem dominującym jest dynastia, musi zatroszczyć się przede wszystkim o to, aby udziały w firmie były opłacane zarówno na płaszczyźnie ekonomicznej, jak i emocjonalnej.”

Uwadze autorów nie umyka też arcyważny wątek długiej perspektywy zarządzania w firmie rodzinnej. Podczas gdy w typowej firmie nierodzinnej perspektywa planowania zarządu jest ograniczona długością kontraktu, w przedsiębiorstwie rodzinnym to najczęściej perspektywa jednego pokolenia. Planując rozwój firmy w takim okresie nie myślimy o szybkich zyskach, ale o utrzymaniu firmy na rynku przez 20-30 lat. Myślimy też o tym aby: „… moje dzieci miały coś więcej niż tylko zamożnego ojca”.

„Stawka większa niż biznes” to jednak nie tylko książka o firmach rodzinnych, to również książka dla firm rodzinnych. Zawarto w niej bowiem spory ładunek wiedzy ważnej z punktu widzenia prowadzenia firmy rodzinnej, takich jak ład korporacyjny firmy rodzinnej, budowanie strategii firmy rodzinnej, sukcesja i wiele innych.”

 

Andrzej Jacek Blikle


Czy wiesz, że?

  • Prawie 90% ankietowanych z pokolenia sukcesorów uważa, że musi pracować ciężej aniżeli inni pracownicy firmy, aby udowodnić swoją wartość zarówno wśród współpracowników jak i klientów, a 59% uważa, że największym wyzwaniem jest zdobycie szacunku wśród współpracowników, pokazuje raport PwC oraz Instytutu Biznesu Rodzinnego. Liczna grupa reprezentantów pokolenia sukcesorów, aby zbudować swoją wiarygodność, pracowało najpierw w innych firmach.

Aktualności

Partnerzy